דלג על בר עליון
בר עליון

תלמידי כיתות ד' מאור יהודה למדו לשון דרך תקופת המעברות

29/05/2016 17:05
תלמידי כיתות ד' מאור יהודה למדו לשון דרך תקופת המעברות

תלמידי כיתות ד' בבתי הספר היסודיים באור יהודה נחשפו לאחרונה במסגרת לימודי לשון ושפה לתקופת המעברות. במסגרת הפרויקט, נבחר הספר "ילדות במעברה" של גאולה סחייק-אלעני כספר לעידוד קריאה וניתוח טקסטים. הוא נכתב מנקודת מבטה של ילדה המתגוררת במעברה עם משפחתה, כאשר הסופרת מגוללת בפני הקורא את זיכרונותיה, הטובים והקשים כאחד, ומעודדת ערכים כמו חריצות, יוזמה, אופטימיות וזכויות בעלי החיים.

 

לפני למעלה מחודש הוענק הספר על ידי אגף החינוך לתלמידי כיתות ד' לקריאה, כאשר לאחר מכן ערכו התלמידים סיור ב"תערוכת הקליטה" של מרכז מורשת יהדות בבל. התערוכה משחזרת את חיי המעברה בשנים הראשונות לקום המדינה, וכך באמצעות הסיור התלמידים נחשפו באופן מוחשי לחפצים ולמושגים שעליהם למדו מתוך קריאה בספר, כמו בדונים, פחונים, צרכנייה, תלושי מזון, עששית, פרימוס וכדומה. הסיור ב'תערוכת הקליטה' המשחזרת את חיי המעברה נעשה באמצעות דף הפעלה שיצרו וכתבו ד"ר שני קחטה ומדריכות השפה והלשון בעיר, בשיתוף עם אגף החינוך בראשות תמר חכימי וההדרכה של המוזיאון.

 

בנוסף, התלמידים נפגשו עם הסופרת והמאיירת של הספר. הסופרת, גאולה סחייק-אלעני מספרת על המפגש עם התלמידים: "זה מרגש לראות את התלמידים סקרנים כל כך ושואלים הרבה שאלות. הם מתעניינים לדעת איך חיינו אז, מה אכלנו, איך נסענו וכדומה. קצת עצוב לי על כך שילדים בארץ לא יודעים איך נראו החיים במעברות, למרות זאת חלק חשוב מההיסטוריה של המדינה, אבל אני מקווה שבאמצעות מפגשים מהסוג הזה, תגדל החשיפה לתקופה הזו".

 

במפגשם של התלמידים עם המאיירת, נורית צרפתי, למדו התלמידים על הליך עבודתו וארגז כליו של המאייר, ואף איירו מחדש את תמונת הכריכה של הספר, תוך כדי שהם משמשים כמודלים ושותפים מלאים בבחירת הצבעים, הדמויות והתחושות. את האיור המשותף שיצרו קיבלו התלמידים כמזכרת. צרפתי ציינה: "קריאת הספר לפני המפגש הכינה את התלמידים בצורה יוצאת מן הכלל. התלמידים העלו שאלות חשובות ומעניינות. המפגש התרחש בחלל המוזיאון, ותרם רבות להתרגשות מצד התלמידים והמורות".

 

איילת שמש, מנהלת מחלקת הדרכה וחינוך מרכז מורשת יהדות בבל, מציינת: "התכנית הצליחה מעל למשוער תודות לשיתוף פעולה של צוות החינוך של המוזיאון עם ד"ר שני קחטה מאוניברסיטת בר אילן ומדריכות השפה בעיר. הייתי שמחה מאוד שתלמידים נוספים יחשפו לאחת התקופות החשובות בתולדותיה של מדינת  ישראל".

 

ד"ר שני קחטה, רכזת התוכנית לכיתות ד' עד ו', מציינת: "התוכנית נועדה להעשיר את המיומנויות השפתיות, הקריאה, הכתיבה והחשיבה האוריינית של התלמידים. אנו מעודדים את הקריאה בקרב הילדים כדי לפתח את אוצר המילים וההבעה שלהם. דרך הספר החלטנו שאפשר לעשות זאת, וזה עבד מכיוון שהתכנים של הספר עודדו שיח בבית התלמידים עם הוריהם".

 

 

negishut icon עבור לתוכן העמוד