חדשנות חינוכית

המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך
חדשנות חינוכית (הגדל)


כללי
המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך (Israel Center for Educational Innovation ‎-‎ ICEI) הוא ארגון חינוכי ייחודי שהוקם במטרה לגשר על פערי האוריינות שבין תלמידים יוצאי אתיופיה לבין בני גילם. התכנית של המרכז יוצרת תרבות בית ספרית כוללת המקדמת לימודים ככלל, אוריינות בפרט וטיפוח הקריאה והכתיבה.


מטרות התוכנית
1. פיתוח וחיזוק התרבות הפדגוגית והאוריינית בבתיה"ס תוך שימת דגש על:
    א. מנהיגות פדגוגית של המנהלת וצוותה.
    ב. תהליכי התמקצעות של הצוות המבוססים על מדידה, הערכה ובקרה.
    ג. תרבות של הצלחה וציפיות גבוהות.

2. העלאה משמעותית בהישגים באוריינות של התלמידים ממוצא אתיופי שהעברית היא שפה שניה להם ותלמידים אחרים בבתי הספר, באמצעות אוריינות מאוזנת המפתחת אהבת קריאה וכתיבה.

3. יצירת מעורבות ושותפות של הורי הקהילה בעשייה הבית ספרית ובתהליכי הלמידה של ילדיהם ופיתוח מנהיגות הורית.

4. שילוב תרבות וערכים של הקהילה האתיופית בחיי ביה"ס מתוך הוקרה ורצון לשימור ערכיה.
אוכלוסיית היעד המרכזית הנם תלמידים יוצאי אתיופיה, אך גם כלל תלמידי בתי הספר המשתתפים בתוכנית נהנים מהמשאבים הרבים ודרכי ההוראה החדשניות הניתנים להם.


תכנית האוריינות פועלת בבית ספר סעדיה הגאון והיא כוללת:
 
← מודל הוראה שהוכיח את עצמו המבוסס על גישת האוריינות המאוזנת. גישה המסייעת לילדים לקרוא ולכתוב באופן עצמאי, לגשר על פערים באוריינות ולשמר את הישגיהם לאורך זמן. מיומנויות התלמידים משתפרות באמצעות דרכי הוראה בקבוצה ו/או יחידנית, מיני שיעורים ופרקי זמן המוקדשים לקריאה ולכתיבה עצמאית. שעות הוראת השפה הורחבו במערכת וכוללות בין 10 עד 15 שעות שבועיות.

← ריהוט וספריות בחדר הכיתה: כיוון שבישראל חדרי הכיתה אינם כוללים בדרך כלל ספריה כיתתית, מצייד המרכז כל כיתה שמשתתפת בתוכנית בספרייה משלה הכוללת ‏1000 ספרים מדורגים לפי רמות קריאה ואת הכונניות הדרושות לאחסונם. המרכז מספק גם ריהוט ייחודי שתומך במודל ההוראה.

← הכשרת המורים: בכל בי"ס פועלת מאמנת אוריינות במשרה מלאה העוסקת במתן אימון למורים בזמן אמת, בתוך הכתה תוך כדי הלמידה. המודל של המרכז מאפשר למורים לקיים הוראה יחידנית מקצועית ומודרכת אפילו בכיתה צפופה.

← העצמת ההורים: בכל בית ספר פועל מגשר/ת - איש קשר עם הקהילה האתיופית במשרה מלאה המהווה כתובת מרכזית להורים. המגשר מדגים להורים טכניקות המאפשרות להם לתמוך בקריאה של הילדים גם אם הם עצמם אינם יודעים קרוא וכתוב; מקדם מעורבות בועד ההורים כדי להבטיח שקולם יישמע; מארגן חגיגות ומועדים ייחודיים לעדה ומקיים פעילויות העשרה ואימון מנהיגות.

← ליווי מנהלים בהטמעת המודל - מנחי המנהלים של המרכז הנם מנהלי עבר שצברו ניסיון רב בחניכת מנהלים ובהובלת תהליכי שינוי. תפקידם לסייע למנהלים בהובלת המנהיגות הפדגוגית, וביצירת תרבות בית ספרית בת קיימא של שאיפה למצויינות וקידום הישגי לומדים.

← הערכה מתמשכת וקפדנית של התקדמות התלמידים ושל רכיבי התוכנית. תהליך ההערכה ישמש בסיס לשיפור תמידי בתוכנית העבודה הבית ספרית, כיתתית ופרטנית וקידום בהישגי לומדים. התוכנית מלווה באתר אינטרנט העוזר להבנה והטמעה של התהליך.

negishut icon עבור לתוכן העמוד