בני מצווה - חנתון

בני מצווה - חנתון (הגדל)


כללי

בסמינר גיל מצווה המתקיים ב"חנתון" במשך יומיים משתתפים תלמידי שכבה ז' מבית ספר יובלים, יחד עם הצוותים החינוכיים. הסמינר הוא שיאו של תהליך חינוכי המתבצע בבית הספר.


יחידות

יחידה מקדימה - משפחתי

באחריות מחנכת הכיתה או רכזת הנושא. היחידה מתבצעת בבית הספר כשבוע לפני הסמינר, ועוסקת בתחקיר משפחתי: כיצד הוריי חגגו את טקס בר/בת המצווה שלהם, כיצד אנחנו נוהגים לציין את יום השבת ושאלות נוספות בנוגע למשפחה שלנו ולזהות היהודית שלנו.

יחידה ראשונה - דמויות וכתבים מההיסטוריה היהודית.
פעילות העוסקת בדמויות מהעולם היהודי וקטעי ספרות מארון הספרים היהודי, תוך כדי מסע ברחבי קיבוץ "חנתון". בכל תחנה מופיע שחקן המחופש לדמות מהעבר היהודי, ומציג ספר מארון הספרים היהודי:
1. ברפת פוגשים את הרמב"ם שהציג את הספר מורה נבוכים
2. בגן המשחקים פוגשים את חיים נחמן ביאליק והכירו את ספר האגדה
3. בבית הכנסת פוגשים את חנה והכירו את סידור תפילה
4. במקווה פוגשים את מרים ולמדו על התנ"ך
5. יחד עם רבי יהודה הנשיא צופים על ציפורי ופוגשים את ספר המשנה.

יחידה שנייה - סמלים
התלמידים פוגשים סמלים מרכזיים בחיינו הפרטיים, מגלים ומעמיקים בסמלים מהעולם היהודי. חוקרי מה מסתתר במזוזה, ממה עשויים התפילין ולמה חשובות הטלית והציצית, ואיך כל זה קשור לדגל ישראל.

יחידה שלישית - בית הכנסת
1. בתי כנסת בעולם היהודי- כיצד הוא נראה מבפנים ומבחוץ ומה ניתן ללמוד על הקהילה שלו
2.  תשמישי קדושה וצורות שונות של אופן סידור בתי הכנסת
3.  היכרות עם ספר התורה, פותחים נוגעים מפעילים את החושים, סופר סתם.

יחידה רביעית - השבת
1. שמור את יום השבת לקודשו - הבחנה בין קודש לחול - צפייה בקטע ודיון
2. טיש - שירים וניגונים של שבת
3. ערב תיאטרון פלייבק חוויתי שממחיז את סיפורי השבת המשפחתיים שלהם.

יחידה חמישית - נשים ביהדות
התלמידים למדו בצוותא בקבוצות קטנות (בנים ובנות) על טקס בת המצווה ועל בנות מצווה.
1. ניפוץ סטיגמות על נשים ביהדות
2. מנהיגות נשית ביהדות. מה היא?

יחידה שישית - טיול מסכם
מקיבוץ חנתון ועד תל חנתון (חנתון המקראית)
תחנות לאורך המסלול עוסקות בתהליך אישי דרך מעגלי האחריות, ההולכים וגדלים, עד גיל המצווה
1. תחנת מחויבות לעצמי וערכים שמובילים אותי? דרך סיפור אנוסי ספרד
2. תחנת מחויבותי לזולת- דרך פעילות על דרגות הצדקה של הרמב"ם
3. מחויבותי לסביבה- שמירה על הסביבה
4. מחויבותי לאחר לשונה - אירוח בדואי שיחה על טקס ההתבגרות אצל הבדואים, זהות יהודית נבנית לצד שכנינו הערבים, והאחריות שיש לי על האחר וכיצד אני מתייחס אליו.

סיום בטקס שכבתי
שירים, קטעים וסיפורים - מסכם את הסמינר.

יחידה מסכמת של הסמינר
נעשתה כשבוע לאחר הסמינר בכיתה בבית הספר יחד עם המורה, במטרה להציף תכנים שעלו, לתת מקום לשאלות נוספות, לאפשר לילדים להמשיך בתהליך בניית זהותם היהודית.

negishut icon עבור לתוכן העמוד