התעוררנו הבוקר לירי רקטות מרצועת עזה. כולנו עוקבים בדריכות אחר הנחיות פיקוד העורף באשר לקיום לימודים ובאשר למקומות העבודה.

תקופות של מתח בטחוני מתאפיינות בתחושת אי-וודאות וישנם ילדים, ואף מבוגרים, החווים חששות ופחדים.

עליכם לתווך את המידע: ילדינו חשופים לאמצעי התקשורת ולכן לא ניתן להגן עליהם בפני המידע. התפקיד של המבוגרים האחראים הוא לתווך עבור הילדים את המידע העובדתי והרגשות שהוא מעורר, ולעזור להם לבנות את הכוחות ותחושת התמודדות עצמית טובה.

מספר עקרונות כדי לעזור לילדכם לפתח חוסן ולהתמודד באופן מיטבי בתקופה זו:

האמינו בכוחות של ילדיכם: לילדים יש כוח להתמודד – ככל שתאמינו בחוסן של ילדיכם וביכולתם להתמודד כך יוכלו הילדים לגייס את כוחותיהם.

שימרו על קור רוח: ילדים מושפעים מהרגשות ומצב הרוח של הוריהם – מצב רוחכם "עובר" לילדים גם אם אינכם מדברים אתם בגלוי על כך. ככל שילד צעיר יותר, הוא מושפע יותר. הקפידו לשדר להם מסרים של אופטימיות ותקווה ופחות החרדות וחוסר אונים.

לומר את האמת:  חשוב לשתף את הילדים במה שקורה, בקצרה וברמה המתאימה לגילם ורמתם ההתפתחותית ולקרבתם לארוע. יש להפריד בין שמועות לעובדות, ולמנוע הצפת מידע שאינה הכרחית. יש למנוע תכנים קשים שאינם הכרחיים כגון תמונות חוזרות של נפגעים באמצעי התקשורת. יש לזכור שמושגי זמן ומרחב אצל ילדים צעירים נמצאים בתהליך התפתחותי ולכן אינם מזהים שהטיל נפל רחוק מאתנו או שהתמונות חוזרות שוב ושוב על המרקע. ילד צעיר יחווה זאת כאירוע קרוב וחדש נוסף.

לותר על הטלוויזיה : אמצעי התקשורת – יחד עם המידע המשמעותי, מציפים אותנו בחזרות ופרשנויות. לעתים קשה לנו להתנתק מהמרקע ולנו יש צורך לראות שוב ושוב את הארועים. אך ילדים מושפעים מכך יותר והם שומעים את החדשות גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. חשוב לאפשר להם לראות חדשות מותאמות לילדים ולאזן את הצפייה באמצעות תוכניות מתאימות לגילם ומפיגות מתח. יש להמנע מלחשוף אותם לצפיה חוזרת באותם ארועים.

לשמור על שיגרה : ילדים זקוקים לשגרה והיא מעניקה להם בטחון ותחושת שליטה. יש לשמור על שגרת החיים הרגילה ככל הניתן, בכפוף להנחיות פקוד העורף.

לתת תפקידים לילדים : מלוי תפקידים במשפחה נותן לילד תחושת בטחון ויכולת. ניתן ורצוי לשתף את הילד בבחירת והכנת אזור המרחב המוגן, לאפשר לו להכין לעצמו תיק עם צעצוע אהוב, בגדים ועוד.

להיות יצירתיים: תאפשרו לילדיכם לבטא את עצמם על ידי ציור או כתיבה. ילדים מתמודדים עם פחדים על ידי הבעתם בכלים יצירתיים. על ידי ציור יכולים לשלוט בפחד- יכול לצייר רקטה או מטוס ולספר סיפור  על הציור.

יש על מי לסמוך: חשוב להבטיח לילד שאנו כמבוגרים – הוריו, מחנכיו, הנהלת העיר  וכוחות הביטחון עושים כל הניתן כדי לשמור עליו ועל בטחונו.

יש לשים לב להתנהגויות שונות מהרגיל שעלולות לאותת על חרדה או מצוקה של הילד ולפנות להתייעצות במקרים אלו.

הנכם מוזמנים לפנות לצוות החינוכי של בית הספר, ליועצת, לגננות, לשירות הפסיכולוגי בכל שאלה או התלבטות.

ניתן גם לפנות למוקד 106 בנושא.

בכבוד רב,

ד"ר רונית גלר

מנהלת השירות הפסיכולוגי החינוכי

וצוות השירות הפסיכולוגי החינוכי