שאלות ותשובות בנושא פרויקטים בעיר.pdf

תנופת הפיתוח באור יהודה - תמונת מצב יוני 2022

בימים אלו מקדמת עיריית אור יהודה שלל תוכניות פיתוח ברחבי העיר. זה הזמן לעצור לרגע ולעשות סדר בכלל התוכניות, ובעיקר להשיב לשאלות שמטרידות אתכם מטבע הדברים

איפה עובדים כרגע?

בימים אלו מתקיימות עבודות פיתוח מאסיביות ברחובות יגאל אלון, הראשונים (כולל במרכז המסחרי), דוד אלעזר, החלוצים ואיילת השחר וכן מתקיימות עבודות לקרצוף ריבוד של מספר כבישים. לאחרונה השלמנו את חידוש הכבישים והמדרכות ברחובות גולדה מאיר, ז'בוטינסקי ויוני נתניהו, כשכעת אנו עוברים לטפל ברחובות לו סקלאר, מנחם בגין, יוסף חיים, רחובות איזור התעשייה הדרומי (יהלום) ובמספר רחובות ברמת פנקס ועוד.

אי אפשר לנסוע באור יהודה. כל העיר פקוקה. למה?

מטבע הדברים, העבודות שמתקיימות מייצרות אי נוחות מסוים, במיוחד כשקיימת השפעה על כניסות ויציאות לעיר (כמו ביגאל אלון). למרות שברחבי הארץ ישנם עומסי תנועה כבדים, אנו מתמקדים בעומסים המתקיימים בעירנו. זו גם הסיבה שלחצנו על חברת נת"ע לפתוח בהקדם האפשרי את השלב הראשון של צומת בן גוריון, שמאפשר כניסה ויציאה נוספות לעיר. זה המקום להזכיר שאור יהודה התברכה בכניסות ויציאות רבות שמאפשרות נגישות טובה מכל מקום אל כל מקום.

לא עדיף לסיים פרויקט אחד לפני שמתחילים פרויקט אחר?

היינו מאוד שמחים להתמקד בפרויקט אחד לפני שאנו עוברים לפרויקט אחר, אבל האמת? אין לנו את הלוקסוס הזה. לצערנו הרב, רחובות העיר הוזנחו ולא טופלו במשך עשרות שנים באופן שבו הם מטופלים כעת. אחד הנושאים העיקריים שמטופלים במסגרת עבודות אלו הוא נושא ההצפות שחוזר על עצמו מדי חורף. רק טיפול יסודי בתשתיות התת קרקעיות יביא סוף סוף לסיום התופעה הזו שרק תלך ותחמיר בגלל משבר האקלים אם היא לא תטופל מיידית.

אפרופו הצפות, למה לא מטפלים בסקיא א', שהיא המוקד להצפות?

עיריית אור יהודה מקדמת תכנית כוללת לטיפול יסודי בכל שכונת סקיא א', שהיא אחד המוקדים המשמעותיים להצפות מדי חורף. העירייה משקיעה כ 80- מיליון שקל בהקמת 3 מובלי ניקוז, כשאחד מהם יעבור ממזרח למערב ויחצה את השכונה. אנו נתחיל בקרוב בתכנית להקמת מערכת ניקוז בסקיא א' צפון (עבודות שאנו מעכבים מעט על מנת שלא ליצור עומסי תנועה נוספים) - כל הרחובות שהם מצפון לרחוב הרצל, ולאחר שנסיים, נעבור אל סקיא א' דרום (מדרום לרחוב הרצל). רק תכנית משמעותית כמו זו, שגם היא תגרום לחוסר נוחות זמני בשכונה, תביא סוף סוף לסיום ההצפות ברחובות המועדים בשכונה.

מדוע לוקח כל כך הרבה זמן לשדרג רחוב? בערים אחרות העבודות לוקחות מעט זמן, בעוד אצלנו הן נמרחות ונמשכות יותר מדי?

שאלה מצוינת. יש מעט מאוד ערים שמבצעות עבודות עומק ומטפלות באופן יסודי בתשתיות תת קרקעיות. צריך להבין שברחובות המדוברים, כמו יגאל אלון, הראשונים, החלוצים, וגם ברחובות שכבר שדרוגם הסתיים כמו יהדות קנדה צפון, אלכסנדרוני, יקותיאל אדם והרצל בוצעו עבודות לטיפול בנושאים כמו ניקוז וביוב שמצריכים חפירה מתחת לאדמה. הדבר הכי קל מבחינת העירייה היה לקיים עבודות מעל הקרקע (כמו סלילת אספלט, קרצוף-ריבוד וחידוש מדרכות), אך בהסתכלות אל עשרות שנים קדימה אנו בטוחים שזה הדבר הנכון ומחויב המציאות כדי לדאוג לעתידה של העיר.

למה נגרמים עיכובים במשך זמן העבודות מעבר למועד שאתם מציינים בתחילת הפרויקט?

חשוב לזכור: כאשר אנו מתחילים בפרויקט, אנו מספקים לתושבים אומדן לצפי ראשוני בהתאם ללוחות הזמנים המתוכננים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שברגע שמתחילות חפירות מתחת לאדמה, לעיתים מתגלות "הפתעות" שלא תואמות את התכנון הראשוני, דבר שיוצר עיכוב. לכך יש להוסיף את העובדה כי ימים גשומים, בוודאי כפי שהיו בשנים האחרונות, גורמים לעיכובים משמעותיים בקצב התקדמות העבודות ומחזירים אותנו אחורה. מובן שאם מדובר היה בעבודות קצרות יותר, הן היו מנותבות לחודשי הקיץ, אך זה כמובן לא המצב.

איך ישפיע פרויקט "מהיר לעיר" על אור יהודה? ומי בכלל צריך נת"צ?

כבר כיום אנו עדים לעומסי התנועה בכבישים ברחבי הארץ, ואור יהודה לא שונה מיתר הערים במרחב. עומסים אלו רק יילכו ויגדלו ככל שיתקדמו כל תכניות הפיתוח במרחב. המגמה הארצית כיום היא לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית וזו גם הסיבה ששלושת הפרויקטים המרכזיים בנושא התחבורה (הרכבת הקלה, המטרו ו"מהיר לעיר") מקודמים אצלנו. אם לא נתחיל בהם כעת, נישאר בפיגור ניכר ונסבול עוד יותר הן מעומסים והן מתחבורה ציבורית לא זמינה. אנו נמצאים כחלק מרשת מטרופולינית של נתיבי תחבורה ציבורית, כשהנת"צ שלנו יתחבר בסופו של דבר לנת"צ שמוקם בימים אלו ברחוב לוי אשכול בקריית אונו והמשכו ברחוב יצחק רבין בפתח תקווה. גם עבודות אלו, מטבע הדברים, ייצרו חוסר נוחות, בוודאי כאשר יצומצמו נתיבי הנסיעה ברחוב מרכזי כמו רחוב העצמאות. יחד עם זאת, גורמי הביצוע בחברת נתיבי איילון הונחו שלא להתחיל בעבודות עד אשר ייפתח צומת בר לב-יגאל אלון. אנו נעשה את הכול כדי למזער את חוסר הנוחות הזמנית שצפוי לכולנו.

הבטחתם שצומת בן גוריון ייפתח במלואו חודש אחרי שנפתח השלב הראשון, וזה לא קרה. למה?

צומת בן גוריון הוא דוגמה מצוינת להבטחה ממשלתית שהביצוע שלה נדחה שוב ושוב ושוב, כשלעירייה, לצערנו הרב, אין שליטה - לא על הביצוע ולא על לוחות הזמנים. החברה שאמונה על פתיחת צומת בן גוריון היא חברת נת"ע שמתמהמהת בעבודות שהיא מבצעת במקביל לקידום הקו הסגול על כביש 461. ראש העיר, ליאת שוחט, פנתה בנושא לשרת התחבורה מרב מיכאלי, ונציגי העירייה נמצאים בקשר שוטף עם נציגי חברת נת"ע כדי להאיץ ככל שניתן את פתיחתו המלאה של הצומת. אנו ממתינים לצפי מעודכן ועושים כל מאמץ שהצומת ייפתח בהקדם האפשרי בראש ובראשונה כדי לייצר חיבוריות מיטבית בין העיר הוותיקה לשכונת בית בפארק.